Zalmoxis = Şamanul prin excelenţă

16.07.2023

Am arătat în articolul "The Name of Zalmoxis and Its Significance in the Dacian Language and Religion" (Hiperboreea Journal 3 (2) 2016 - Books & Articles) că numele Zalmoxis desemna ŞAMANUL.

Zalmoxis (SALMOXIS în original, la Herodot IV.94-96) are două elemente: SAL- + MOX-. Primul a fost identificat într-un cu totul alt context, de Heinrich Werner (2011), preluat din limbile iranice de către populaţii ugro-finice din sudul Siberiei. Radicalul respectiv, sel- / sal-, face legătura dintre cerb (cervid în general) şi şamanul care purta masca respectivului animal în timpul ritualurilor. Celălalt termen al lui SALMOXIS, MOX- (moks-) desemnează masca / mascatul. Şamanul mascat este un leit-motiv al preistoriei, identificat deja din Neolitic, în figurinele cu şamani mascaţi. Masca este purtată în timpul obiceiurilor româneşti, îndeosebi din perioada colindatului (15 nov. - 6 ian). Masca zoomorfă era purtată pentru legătura totemică cu strămoşii (de aici MOKS - moş), iar cea cu aspect demonic în scop apotropaic. MOŞUL era bătrânul şaman mascat care, de fapt, făcea legătura cu ceea ce azi înţelegem prin "moş", adică antecesorul (din lumea cealaltă), cu care şamanul făcea legătura prin intermediul spiritului totemic. Frecvent, acesta era cerbul, dar putea fi ursul (simbolul lui Artemis, dar şi al lui Zalmoxis), lupul (în cazul războinicilor daci, iniţiaţi în cultul lui Ares / Marte - v. Eliade) ş. a. Dacul trecea, începând cu preadolescenţa, prin cel puţin o iniţiere, generală, dar oşteanul adăuga una a sa, "devenind lup", iar preotul / şamanul una specifică (posibil aici ca simbol - cerbul).

Eu nu exclud nici termenul paralel ZAMOLXIS, ci propun că dacii au folosit aici un joc de cuvinte între aceste paronime, unul desemnând, cum am arătat, şamanul, celălalt, ZAMOLXIS, cu etimologia cunoscută, în legătură cu Semele (zeiţa chtoniană), frig. zemelen "om" (IE *dghom are deja stabilită legătura om-pământ).

SALMOXIS / ZALMOXIS nu era o divinitate exclusiv chtoniană, ci o dezvoltare a lui Dionysos, divinitate NU pur chtoniană, ci solar-agrară. Categoriile rigide ale antropologiei religiei sunt insuficiente pentru a o defini - cum se întâmplă şi cu alte divinităţi, ex. cele solar-agrare egiptene.

© 2023 Şerban George Paul Drugaş | Toate drepturile rezervate.
Creați un site gratuit! Acest site a fost realizat cu Webnode. Creați-vă propriul site gratuit chiar azi! Începeți